tisdag 2 augusti 2011

Trampa runt i Chr(staden). 1

Vi spelar Chronopia med en ganska lös grupp. Det är 5 spelare inblandade, med ett genomsnittligt deltagande på 3. Dessutom är ju jag där. Vi har spelat några omgångar, kanske 5-7, jag vet inte riktigt. Planen är att med de utgivna äventyren som grund bara rulla på i staden. Vapen och rustningar är avklarat.

Gruppen består av: En halvalvisk gladiator, en ljusalvisk lönnmördare, en halvalvisk magiker, en mänsklig magiker och en mänsklig tjuv.

Efter att ha blivit ovänner med Baira och hans kriminella imperium, blodskulten och ett lokalt gatugäng så lämnar Rollpersonerna (Rp) sitt hem i utkanten av Arenastaden. De hamnar hos Mäster Lynn, en Elementarmagiker med eget torn. Han låter dem bo där i utbyte mot att de jobbar i hans örtagård och lustgård.

När mäster Lynns gamle kollega Vitrous Ermani behöver hjälp med ett mordmysterium så sätter han Rp på jobbet. De får uppdraget under en stor rörig fest på Loburoklostret. Nu är de på spåret efter någon eller några eller något som mördar magiker. Mäster Lynn blir omgående mördad.

Senast händer följande.

Rp letar adresser med hjälp av Contacts-tabellen i Vornheim. Rånförsök och desinformation följer, gammalt hederligt fotarbete är som vanligt potentiellt farligt i rollspel.

Rp läser böcker, svårtolkade böcker till Rps förtret.

Rp jobbar även i den döde mästerns örtagård och lustgård. De vägrar kategoriskt att undersöka örterna och tornet i övrigt. Nåja, i lustgården bor Dryaden, här i form av en liten flicka klädd i löv och blommor. Tornets Mulvaker skyr henne som pesten och har fått Rp att göra deras jobb i den trädgården. Nu erbjuder hon Rp en belöning om de skaffar ett barn till henne?

Rp överlämnar en låda med gåvor från den döde mästern till en ung kvinna på en "bar".

En ensam Rp tar några glas och träffar en NPC från Vornheim, En nyspöad kvinna som bjuder på drinkar, hon snackar sig till en sovplats hos Rp i några nätter.

Någon verkar förfölja dem när de är ute.

De besöker en mördad magikers hem, en ordentlig villa på Hungergränd. Magikerns syster är där, fördärvat full. Försöker få någon att köpa huset, dessutom behöver ju någon desarmera alla eventuella magiska fällor och dylikt. Tänk om en familj flyttar in. Nåja, Rp förklarar sig undersöka broderns död (träffad av blixten, i källaren), får hennes tillåtelse att snoka runt och blir varnade för fällor. Rp tar sig till magikerns arbetsrum, de verkar ana att saker är värdefulla och börjar därför att stjäla snarare än leta ledtrådar. De hittar guldmynt, en formelsamling, en skum dolk som är en fälla, kanske, alla går i fällan. De hittar en magisk cirkel och tecken på ritualer, inget som undersöks, de hittar ett "Anden i glaset" bräde, det blir stulet. På mordplatsen i källaren konstateras att inget går att stjäla, så rummet undersöks ej. De får en ledtråd eller liknande av systern på vägen ut. En berlock formad som en halvmåne.

Rp undersöker om en halvmåne skulle kunna vara symbolen för något, förslagsvis en religion eller magikerorden, men lönnmördarkult, demonsekt eller orchklan funkar. Då de saknar användbara färdigheter beger de sig till Galdermästarnas torn, Talar med någon form av varelse, träffar en galdermästare som tar hutlöst betalt för att stå upp och blir slutligen dirigerade till en halvalvisk ärkemagiker och mästare. Denne ger kanske inte så många ledtrådar, men får ur sig ett mystiskt "ni blir lurade". Det leder till att en Rp lovar en månad av sin tid i halvalvens tjänst. Hoppas det är värt priset...

Jag behöver helt klart organisera mina anteckningar och tabeller. Jag behöver fler tabeller.

1 kommentar:

  1. pffffffffft vi letade inte loot, vi letade ledtrådar. Så det så, vi är bara försiktiga av oss och vill inte pilla på konstiga cirklar (juveler däremot är jag inte rädd för).

    SvaraRadera