måndag 13 februari 2012

Ett (frihandels)skepp kommer lastat...

Den i folk(och fä)mun kallade kanibalkusten är en plats lika gåtfull som ökänd. Längs med havets rand finns spår och lämningar efter svunna tiders fort och handelshamnar, men legender och obskyra hällristningar talar ett tydligt språk: Civilisation är inte välkommen här. Få, om ens någon, bosättning har stått i hundra år. Men skeppsbyggarna och guldbärarna återvänder alltid hit. Det är en frizon för religiösa fritänkare, fördrivna svartmagiker, skattefifflande rederier, landsförvisade, desertörer, pirater och givetvis äventyrargäng.

I fåtalet just nu existerande hamnar kan man hitta ytterst prisvärda varor, om man är desperat nog att bo bland pirater och pack i väntan på att det man söker skall dyka upp, beredd att köpslå med kriminella och redo att förlora hela lasten och troligen även livet under resan tillbaka till civilisationen.

Så, segel siktas vid horisonten... vilka skatter för det med sig till hamnen?

Huvudsaklig last:

1. Billiga tyger
2. Dyra tyger
3. 300 bronsbyster av ytterst avlägsen kejsare
4. Kaffe och tobak
5. Kryddor (1-goda, 2-konstiga, 3-okända, 4-heliga)
6. Billiga kopior av trendiga kläder
7. Arkeologiskt intressanta mumier
8. Slavar (1-exotiska ickemänniskor, 2-f d adelsätt, 3-missionärer, 4-f d köpmän)
9. Vapen av specifik typ
10. Vin
11. Droger
12. Blandade vapen, rustningar och stövlar
13. Välbroderade mantlar
14. Ett tältläger för 500 själar
15. Rom
16. Konstföremål
17. Monster
18. Möbler för ett mindre slott
19. Magisk "rekvisita"
20. En tidigare okänd religion (centrerad kring: 1- Havet, 2- Veganism, 3- Mord, 4- Revolution.)


Edit: (jag glömde andra halvan)

Skeppet för i 25% av fallen även med sig en oväntad "bonus".

1. Pest.
2. En legendarisk prisjägare på jakt efter (1- en nystart, 2- en rollperson, 3- jobb, 4- en "skurk")
3. En ny "skurk" till kampanjen.
4. En NPCs förlorade son/dotter.
5. En förbannelse.
6. En grupp konkurrerande äventyrare
7. Ny piratkapten.
8. Prins på flykt från äktenskap.
9. En demon i förklädnad.
10. En död och återuppstånden figur från rollpersons bakgrund.

En äventyrare välkomnas på traditionellt vis av lokalbefolkningen. 

2 kommentarer:

  1. Hurra för slumptabeller!
    (Kul bildtext förresten!)
    /Calle

    SvaraRadera
  2. Jag ser mig själv som en kul kille och gillar när jag får stöd för det.

    SvaraRadera