"Alla äventyr har kanske inte varit av det legendariskaste slaget, vissa har vi faktiskt försökt förtränga. Men även det tråkigaste minnet kan omvandlas till en skröna värd ett stop eller två. Så, utan omsvep, onödigt förarbete eller onödigt många inledande ord skall jag härmed återberätta en och annan skröna, historia eller tiggarvinkel..."
"Det hela började med..."
1- En mystisk stig. (A)
2- Ett Underligt ljud. (B)
3- Ett rop på hjälp. (C)
4- Ett erbjudande. (D)
5- En oväntad syn. (E)
6- En kväll på byn. (F)
A: " Den visade sig leda till..."
1- Ett spritbränneri bevakat av synnerligen surmulna igelkottsmutanter. De misstänker alla för stöld och bestraffar preventivt med tjära och fjäder.
2- En hyfsat djup automatfångargrop. Automatjägarna anländer inom 2T10 timmar och driver ganska hård förhandling för att släppa upp folk eller fä.
3- Ett hemligt träningsläger för extra små och seriösa Tunnelrävar. Man kan få sig en ordentlig lektion i tunnelkravlande.
4- Den muterade stridskonstmästaren/Hibernationsvirtuosen Trasker Slöhög. (stridskonst+hibernera= "Trägen vinner": Genom att låta ett slag ta 5 stridsrundor att utföra orsakar det en automatisk "dödlig skada" eller förstör ett ting med max 60 "KP")
5- Ett underligt samtida torn. Tydliga tecken på att nyligen ha varit bebott. Minibar innehållande 8 fornflaskor klar finsprit (som tråkigt nog visade sig vara vatten).
6- Den lilla byn Salamitorp. Där härskar den självutnämnde Psimäster Anton-Boris-Calle-Didrik (som föga förvånande visade sig vara en blindgalen och drömtydande idiot) över i stort sett ingenting utom några Munkar och en kvast.
B: "När vi med stor försiktighet och nyfikenhet närmade oss upptäckte vi..."
1- Den efter detta mycket fruktade Dubbelgöken!
2- En Rubbitsk marchorkester på "bandcamp". De använde för pyrier tidigare okända instrument. Lät ungefär som "Blllaäääuu-Bwaoooo-Slort!".
3- En forntida pratande pelare. Den svarade på frågor med motfrågor av ytterst ohövligt slag.
4- Att något underligt måste ha inträffat. Vi vaknade nämligen liggande på marken och min kamrat (spelare som rullar lägst på T100) hade förlorat två tänder och hens hår var sedan dess lockigt/rakt.
5- En vilsen automat med Optionen "Disharmonisk amplifikator" (Tar hel runda att använda, alla biologiska varelser som misslyckas med ett VILx3 halverar sitt initiativ i 1T4 timmar).
6- Mutantklanen "De ensliga roparna", svurna fiender till "De ensliga lyssnarna".
C: "Det var..."
1- En Grodfamilj omringad av 2T6 skränande automater "- Små grodorna, små grodorna, är lustiga att se..."
2- En jägare i toppen av ett litet träd "- Akta er, Akta er! Den kan komma tillbaka när som helst!" (trädet rymmer endast T4 personer...)
3- En adlig människa endast iklädd tjära och fjäder upphängd uppochned i ett träd. Hen vägrade prata om hur hen hamnade där.
4- Ett ovanligt lömskt storskövlarsvin vars morrande lät ungefär: "hjääääeelllppprr!".
5- En Rubbit som satt fast i en sax. Fler Rubbitar fanns i trakten...
6- En automat som av sin döende mästare beordrats att hjälpa folk. Den reser nu runt i världen anonserande detta faktum.
D: "Vissa jobb alltså! men äta måste man. Vi..."
1- Blev erbjudna 3T10 krediter för att bryta oss in i det lokala godset och ändra uppgifterna om antal Dumfjädringar i byggden. Och fort skulle det gå. Troligen av skatteskäl.
2- Erbjöds att frakta 30 kilo skrot till en närbelägen handelspost för 20 krediter. (15 stulna reservdelar, en grupp Skyttesluskar är reservdelarna tätt på spåret och rollpersonerna förväntas leda dem till handelsposten som avledande manöver åt ett lokalt rövarband)
3- Erbjöds 20 krediter för att spela "missdådare" under den lokala milisens träningsvecka i skogen. (Lösa skott men gott om stryk om man blev haffad.)
4- Rekryterades av "De zoologiska fritänkarna" som vakter/hjälpredor under en expedition ut i vildmarken. Syfte: Identifiera giftiga, läkande, goda eller bara underliga växter. 5 krediter per dag.
5- Fick möjligheten att vara med och bygga en bosättning. I ett träsk. Belöning: Ett hus. (Nytt monster: Ultratorsk. 100 kg muskler, tänder och dessutom begränsad flygförmåga.)
6- Deltog i utmarksmästerskapen i "kappsupning och gyttjebad". Vinnaren får två reservdelar och gratis sprit i ett år (endast i den joshålan).
E: "Vi kunde inte tro våra korpgluggar men det vi fick se var..."
1- En gigantisk Automat som borrade sig upp ur marken. Den flexade sina spröt och blinkade med lamporna. Sedan borrade den sig ned igen och tunneln kolapsade bakom den.
2- Hundratals Ärghanar som alla verkade dra sig mot samma punkt i väster. En timme senare var ett fruktansvärt oväder över oss. Jag har aldrig varit så blöt och frusen.
3- Skäggekarnas kyrkogård.
4- Vad som måste ha varit en fornbåt. På en bergstopp. (Nytt monster: Björnörn. En örn stor som en björn)
5- Ett Knipsarskal stort nog att bo bekvämt i. Vi valde att lämna trakterna snarast.
6- En Kattherre som i tron om att ingen såg tog av sig huden. I honom var en automat. (Nytt monster: Terrorrobot modell Insider. Jepp, den har verktyg och kemikalier som ger den förmågan att ta någons kropp och klä sig i den. Oklart varför, men obehagligt likväl)
F: "Vi var ute och dagdrev när..."
1- Någon anklagade en barägare för att späda ut drycken. För att lösa tvisten behövdes en opartisk grupp som kunde provsmaka ALLT.
2- Jag märkte att någon hade stoppat en lapp i min ficka. " Vi ha ditt systr, hit me pengar".
3- En människa på jakt efter äventyr valde att slå följe med oss. Hen vägrade ta nej som ett svar och kunde enligt egen utsago ordna en karta till "Fararnas nedgrävda skatt".
4- Asgnagare kom myllrande från mängder med skrymslen och vrår. De verkade vara ute efter en ung Måsherre som skräckslagen flydde från platsen.
5- Två människor, uppenbarligen berusade, försökte ordna förkämpar till ett gatuslagsmål i syfte att reda ut vem av dem som var den bästa boxaren.
6- En kräftsmittad fotvårdsautomat besinningslöst brottar ner folk för att sedan vildsint gnugga deras fötter och fila deras klor.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar