tisdag 14 juni 2011

Du går runt ett hörn (i Chronopia)

Jag spelleder en Chronopiakampanj. Det är på sätt och vis ett skämt, på sätt och vis dödligt allvar. Just nu tänker jag inte kommentera spelet i sig, utan snarare det faktum att staden är stor. Mängder av gator, torg, tinnar, torn, gränder, parker, tavernor, gatuförsäljare osv.
För att göra det mer spännande och enklare att spelleda detta träsk av korruption och blasfemi så har jag här min "Du går runt ett hörn (i Chronopia)" tabell. När ett resultat är rullat är det bara att stryka och skriva in något nytt. Om det inte har en *.

1. Ett folktomt torg med igenspikade fönster och dörrar.
2. Musik hörs nerifrån gatan, folk rör sig hastigt bort från den.
3. Ett gatugäng (2t20 ungdomar) bygger barrikader över gatan.
4. En ny butik har öppnat och ägaren har skrivit fel på skylten, allt säljs för 1sm. (2t100 "folk" i "kö").
5. Två vagnar har krockat och deras last ligger spridd över gatan (1-tyg, 2-grus, 3-öltunnor, 4-ormar, 5-salt, 6-gobliner i burar).
6. Torg där det pågår ett massbröllop, en drogpåverkad präst välsignar 3t10 par i den tusenhövdade spindel-hästens namn.
7. släckningsarbete efter gårdagens brand, *
8. En nedgång till en underjordisk marknad fylld av tjuvar, konstigheter och överpriser.
9. En av stadens filosofiska akademier ligger på denna gata. Det är omöjligt att få sittplats på någon av kvarterets 20 serveringar.
10. Man kan ana en gammal (1- fiende, 2-älskare, 3-vän, 4-död rollperson, 5-uppdragsgivare, 6-släkting till RP) i folkmassan.*
11. En grupp ytters handikappade hyrsvärdsveteraner har nostalgisk återträff.
12. Fel väg! Rulla INT -8 eller vilse bland trånga gränder skuggade av (1-gobliner, 2-kanibaler, 3-gatubarn, 4-tiggare, 5-tjuvar, 6-råttor eller liknande snusk).*
13. En cirkus håller på och slår upp sitt tält (Kad?).
14. 1t100 slavar städar varenda centimeter av denna gata. De är bevakade av 2t6 hysvärd och försöker använda RP till att fly.
15. En klunga magiker diskuterar högljutt teorier kring varför ett stort ytterst symetriskt hål finns mitt i gatan, det var tydligen inte där igår.
16. En studentkortege från en vapenakademi rullar förbi på vagnar. Champagne och (1-Chronosklingor, 2-piskor, 3- spjut, 4-skäggyxor, 5-tvåhands-svärd, 6-kung-fu pannband) överallt.
17. Svarta gardet stormar en byggnad, i den finns (1-gobliner, 2-kultister, 3-skattesmitare, 4-demon, 5-äventyrare, 6-barnfamiljer).
18. En trång gata där 1t6 ficktjuvar härjar vilt, de är alla efterlysta, 2t10 guld per skalle.
19.En av stadens kanaler. det finns en liten pråm-hamn och en riktigt sliten stenbro över kanalen.
20. Sekudamarknad, det stinker och ylas ordentligt, 3t20 bundna sekudor finns här och saluförs av skrikande köpmän.
21. En bargata.*
22. En bargata.*
23. En bargata som rensas upp av "stadsvakter", tydligen falskmyntas det ordentligt här.
24. Ett obebott torn sticker upp mot himmelen. folk håller sig därifrån för det finns tydligen (1-gobliner, 2-spöken, 3-halvalver, 4-en magikers misslyckade experiment, 5-en lönnmördarkult, 6-pest) där.
25. massor av gator, tunnlar och broar korsas. I mitten står en präst/profet/galning/goblin och predikar (1-folkmord, 2-skattesänkningar, 3-veganism, 4-skatdemonens överhöghet, 5-färgblindhet, 6-kejsarens lag).
26. Ett slagsmål mellan (rulla två gånger, 1-gobliner, 2-sabraner, 3-magiker, 4-orcher, 5-högländare, 6- troll, 7-tiggare, 8-röda korsarer, 9-äventyrare, 10-svarta gardet).
27. Duell mellan två ädlingar ivrigt påhejade av en stor folkmassa. vakter anländer innom 2t6 rundor.*
28. Loch Dawn! Gobliner fyller stadsdelen, alla är i fara.
29. RP hamnar ytterst oväntat utanför en plats där de tidigare har äventyrat.
30. Gladiatorer från olika lag visar upp sin skicklighet på ett stort torg.
31. Gata under ombyggnad.
32. Ett "dåligt" torg där ädlingar "slummar" med utslagna, tiggare och äventyrare.
33. 2t10 alver på stora hästar galopperar nedför gatan, de ser sig inte för.
34. Drogpåverkad magiker skapar panik på en bro när han börjar yla ut besvärjelser.
35. Prostituerade myllrar ut ur ett hus, de har bra erbjudanden på konstiga aktiviteter.
36. En vacker fontän står mitt på torget. Runt den sitter 2t20 personer och mediterar (+10cl meditera här).
37. Gycklare fyller en korsning. dansande apor, svärdsjonglering, monsterslukning och ficktjuvar är vad som erbjuds.
38. Svartgardister kontrollerar licenser. De är ytterst nogranna och helt omutbara. Fängelse väntar förbrytare.*
39. Ett gatugäng tar "tull" av alla passerande. De är 3t10, tullen är 2GM.
40. Rp ser en gammal (rulla från 10) som numera är (1-"stadsvakt", 2-tiggare, 3-död, 4-slav, 5-jagad, 6-arresterad).
41. En vacker park full av fåglar, blommor och frid.
42. En vacker park full av barnfamiljer, djur man får klappa och dejtande par.
43. En vacker park helt tom på liv.
44. En negången park full av knarkare, tjuvar och liknande pack.
45. En negången park full av skräp (kanske något värt går att hitta).
46. En negången park full av stadsarkitekter som debatterar hur den skall förbättras. 1t10 rundor tills någon dör.
47. En gatufest som har pågått i 1t6 dygn. Den fortsätter i 1t6 dygn.
48. En gata full av förvirrat folk. De vet inte hur de hamnade där...
49. en grupp slavar städar upp 2t10 lik efter en våldsam drabbning (rulla från 26).
50. 1t6 fulla troll tar sig friheter på gatan.
51. Torg med en underlig stjärnkarta som markbeläggning.
52. En boskapsjord drivs fram genom gränderna av svettiga och smutsiga Chariber.
53. Du där! Någon RP verkligen vill/inte vill träffa skymtas i folkmassan,.*
54. Ett tempel har slagit upp sina portar och sprider (1-blommor, 2-kopparmynt, 3-bröd, 4-avföring, 5-dogma, 6-parfym) över förbipasserande.
55. En fallfärdig bro.
56. Två religiösa prossesioner möts på en bro och en hetsig debatt utbryter.
57. Ett hyrsvärdskompani firar en seger med lekar, våld, sprit och uppvisning av trofeer.
58. 2t10 humanoider är korsfästa längsmed gatan, hälften lever fortfarande. olicensierade lönnmördare förtjänar inte bättre.
59. 1t6 häxjägare släpar en kedjad magiker genom en folkmassa som (1-jublar, 2-inte lyfter ett ögonbryn, 3-samlar sig för en fritagning, 4-förbereder ett bål, 5-pekar ut varandra som häxor, 6- blir 26.).
60. Folk på gatan pressar sig mot väggarna när 1t10 tidsmagiker passerar.*
61. bostadshus rivs av jordelementarer till den fattiga befolkningens förtret. "stadsvakter" bildar sköldmur och det är 30% chans till upplopp.
62. En hastigt improviserad marknad full av billigt krimskrams och löst folk har fyllt gatan. 1t6 timmar tills svarta gardet tömmer gatan.*
63. Stor pråmolycka i en kanal. Varor, slavar, djur och annat är i vattnet.
64. Gargoyler lösgör sig från en fasad och flyger iväg över staden.
65. Ett vilt troll flyr för livet genom folkmassan jagat av 2t6 trolljägare som skjuter vilt efter det med armborst.
66. 1t6 Lönnmördare sluter upp kring sitt offer.
67. Massarestering av ett gatugäng. RP klädda i rött kan bli misstagna för medlemmar.
68. Kloaköversvämning. Vidriga dofter och varelser fyller kvarteret som snart har avskräde till knähöjd.
69. 2t1000 Leylingar fyller torget från alla håll. oklart varför.
70. Kattjägare har omringat en sophög.
71. Magikerlärlingar från olika mästare kastar sten på varandra.
72. En mastodont leds längs gatan av svettiga barbarer.
73. De hängivna predikar fred och den sanna läran.*
74. De hängivna predikar rasbiologi, fred och den sanna läran.
75. De hängivna förbereder en predikan.
76. En magiker snedtänder och imploderar.
77. sjukdom härjar i stadsdelen (1-grönpest, 2-gulpest, 3-böldpest, 4-depression, 5-galna kosjukan, 6-klamydia). Magiker och "stadsvakter" har spärrat av.
78. En grupp Alviska ädlingar erbjuder förbipasserande guldmynt för att göra förnedrande saker.
79. Dvärgisk gilleskomferens har bokat torget för stormöte. RP kan snappa upp information om (1-gruvdrift, 2-skägg, 3-guld, 4-bokbindning, 5-monster i underjorden, 6-planerad uppstyckning av ett stort handelshus i gatustensbranchen).
80. Drabbning mellan två hysvärdsplutoner. Konflikten handlar i grunden om (1-kärlek, 2-brödpriser, 3-fusk i kortspel, 4-ett eventuellt kontrakt, 5-testosteron, 6-alviska intriger).
81. En oärlig köpman lynchas av en mobb.
82. En ärlig köpman lynchas av en mobb.
83. Ett hus brinner och rop på hjälp hörs från översta våningen.
84. Stoppa tjuven!*
85. En återvändsgränd innehållande ett bakhåll (1-4 gobliner, 5-tjuvar, 6-demon).
86. Det städas efter en karneval, några lik kan hittas i gränderna runtomkring.
87. Exotisk slavmarknad. (Här kan man köpa en exotisk ras till sin nya RP om man vill byta)*
88. Den svarta slöjans lesbiska systrakollektiv säljer handarbeten för att finansiera ett övertagande av den lokala droghandeln.
89. Odöda bevakar ett bostadshus. Ingen får komma in.
90. Ny lag angående (1-skor, 2-rustningar, 3-svordommar, 4-goblinjakt, 5-anständighet, 6-överenskommelser) ropas ut från ett podium.
91. Trafikstockning, ett helt kvarter är igenkorkat.
92. Svartsystrarna har tagit över en uteservering och ingen går innom 10 meter.
93. Gråterskor och Gråtare fyller gatan. Tydligen har något ädlingsas dött.
94. Gråterskor och Gråtare fyller gatan. Jaqueline Degas har en dålig hårdag.
95. Gråterskor och Gråtare fyller gatan. RP dör i dag?
96. En besvärjelse har gått överstyr och tagit över torget (1-2 Animism, 3-4 Elementarmagi, 5 Mentalism, 6-Illusionism).
97. (något som påverkar äventyret)*
98. (något som påverkar äventyret)*
99. Kaos (rulla två gånger).*
100. Totalt kaos (rulla tre gånger).*

3 kommentarer:

  1. Mycket trevlig tabell. Precis så ska Chronopia spelas. Någon borde göra en ny-utgivning där man utgår ifrån grundboken och det bästa ur supplementen. Tyvärr skulle nog paradox kräva alldeles för mycket pengar.

    Här är för övrigt en bild som jag tycker illustrerar Chronopia på en förnämligt sätt, även om det inte uttalat är chronopia:
    http://vidugavia.deviantart.com/favourites/5081141#/d12mr2h

    SvaraRadera
  2. Mycket trevlig vy.

    Paradox äger väl Drakar och Demoner, men har de även rättigheterna till Chronopia? Om inte så borde de ju vara ganska billiga, för vem vill äga Chronopia... ;)

    SvaraRadera
  3. Paradox Entertainment har sålt varumärket Drakar och Demoner till Riotminds. De har dock behållit varumärket Chronopia vad jag vet. Däremot torde rättigheterna till själva texterna i rollspelet gått tillbaka till författarna vid Target Games konkurs...

    SvaraRadera