fredag 3 augusti 2012

Spelrapport Sorgelandet 1.

Jag försöker mig på att spela klassisk fantasy. Reglerna är i grunden Basic Fantasy, uppblandat med en aning Lamentations of the flame princess och diverse husregler plockade från Internet. Mina huvudsakliga inspirationskällor är Zak och ars ludi, men även ungefär allt annat jag läst, sett och hört de senaste 10 åren.

Det utspelar sig i utkanten av Sorgelandet, på gränsen till Wolflands. Rollpersonerna/"gubbarna" har startat i den lilla hålan Copperhand. Dessa namn och platser har inte förklarats närmare i spel så jag väntar med att skriva något om dem tills det blir relevant. Jo, en sak har faktiskt framkommit om Sorgelandet. Det styrs av en Alvisk drottning sedan kanske 200 år tillbaka. Den senaste kungen (En människa) tyckte tydligen att det var en bra plan. De fick inga barn, kungen dog, och hon, "Den röda drottningen", har härskat sedan dess.

Rollpersonerna är i ingen specifik ordning:

Elf Rouge (eller specialist) vid namn Valentin Flambeau*1

Halfelf Fighter/Cleric vid namn Leon Duval. (följer Vorm: Möjligheterna och opportunisternas gud)

Elf Fighter/Rouge vid namn Michelle Count. (Totalt androgyn)

De är givetvis Level 1 och fick för rättvisans skull slå fyra omgångar med  grundegenskaper, sedan fick de välja en av dessa och placera på valfritt vis. Den de valde var: 11, 10, 11, 10, 9, 15.
De fick full mängd Hitpoints.

De har färdats som underhållare och nu kommit till Copperhand. Väl där söker de direkt upp det lokala värdshuset, The singing huntsman. De bokar en spelning och hör sig för om det finns några problem i byn som behöver lösas. Det verkar inte så. Rollpersonerna tjänar en näve växel under kvällen genom sång och "interpretive dancing". Efter deras uppträdande kontaktas de av byns enda Halfling, den noble byggherren Werner Lange. Han har ett problem bara äventyrare kan lösa. Han har nämligen skickat några lokala ungdomar till en närbelägen ruin för att hämta sten till tornet han bygger i utkanten av byn. Ungdomarna är nu nästan en vecka försenade och han börjar få problem med att prata bort oroade föräldrar.

Som tur är för Werner godtar äventyrarna arbetserbjudandet och beger sig följande dag iväg mot ruinen i sällskap med vägvisaren Ian. Ian berättar att området de skall färdas genom är fritt från rövare och monster. Redan första dagen blir de förföljda av en hungrig Vargflock, de bestämmer sig för att söka skydd i en närbelägen grotta. De klarar natten utan svårigheter och Michelle drömmer om en gyllene Luta som enligt drömmen ligger under ett träd i närheten. På morgonen övertygas hen om att det bara var en dröm och de beger sig vidare.
Under dagen ser de en lägereld och närmar sig oförsiktigt. Det visar sig vara ett beridet rövarband som snabbt omringar rollpersonerna och avkräver dem alla deras ägodelar. Michelle försöker manipulera rövarna genom frasen "Det är inte allt ni kan få" och förföriskt kroppsspråk. Det leder till att rövarna även kidnappar Michelle.
Eftersom Ian påstått att området är fritt från rövare får han en aning skit av Valentin och väljer sonika att bege sig tillbaka till Copperhand. Rollpersonerna väljer dock att (obeväpnade och utan utrustning) spåra rövarna. Tärningar rullas och de lyckas hitta spåret vid en bäck. Vid bäcken möter de en Jätte som genast blir hungrig och vägrar resonera med dem.Rollpersonerna flyr för livet och med slumpens hjälp leda Jätten till rövarnas läger där Michelle just har lyckats fördröja eventuella obehagligheter med en väl vald sång om "allas lika värde". Rövarna flyr hals över huvud och tursamt nog väljer Jätten att förfölja dem och inte rollpersonerna. Michelle och utrustning räddas och resan fortsätter.
Efter lite krångel och våld i vildmarken hittar de ruinen. Området runt den innehåller en del Odöda och rollpersonerna smyger ganska mycket. De ser en lägereld i ruinen och gömmer sina prylar i skogen för lite mer smygande. I ruinen hittar de ett gäng Goblins som rollpersonerna skoningslöst slår ihjäl. Det finns dock tecken på fler Goblins i närheten och dessutom flyger stora ting ljudlöst runt i natten, så när de hittar en öppning i marken klättrar de raskt ner och stänger (!) ingången/utgången bakom sig med ett stenblock.
De hamnar i ruinens mörka källare. Där stöter de på hungriga monsterråttor som nedgörs med hjälp av all deras olja. De hittar ett dolt utrymme bakom en staty av guden Uran, som öppnas av att släppa kulor i ett hål (de hittar tre kulor och använder två.). Där plundras en sarkofag på lite guldsmycken och en giftgasfälla hittas. Sedan blir de belägrade i det dolda utrymmet av fler råttor. När de försöker lösa problemet går allt åt helvete och en av råttorna råkar utlösa giftgasfällan. Flykt mot utgången sker, en av rollpersonerna blir kanske uppäten levande av råttorna (de slagen blir det första som sker nästa omgång) och de andra två konstaterar att de inte kan ta sig ut samma väg som de kom in...

*1 Jag använder Neotech Ultra till namn. Alver har franska namn, Dvärgar skandinaviska, Människor engelska och Halflings heter tyska saker.

Hitta referenser är kanske en tävling...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar